Badkamer

22
41
1
21
1
6
40
11
41
18
11
1
4
4
23
27
22
10
8
2
18
13
21
24
8
8

Ga met je muis over de nummers om een
gedetailleerde uitleg te krijgen.

22

Problemen met: Plinten (stenen, houten, plastieken)

Ten laste van de huurder

  • Één of enkele plinten hangen los door beschadiging of slecht onderhoud
  • Er zijn krassen of barsten in de plinten

Ten laste van de verhuurder

  • Meer dan 10 plinten hangen los door zetting of opstijgend vocht
Tip(s)
  • Reinig om de 6 maanden
  • Vernis of schilder houten plinten om de 5 jaar
41

Problemen met: Muurtegels

Ten laste van de huurder

  • Enkele muurtegels zijn gebarsten of gebroken door er tegen te stoten
  • Er zijn vlekken op de muurtegels
  • Er is waterschade omdat er muurtegels ontbreken

Ten laste van de verhuurder

  • De muurtegels komen los door zetting van het gebouw
Tip(s)
  • Poets elke week de tegels
  • Gebruik het bad NIET als douche als uw muurtegels niet tot aan het plafond komen
  • NOOIT gaten boren, schilderen of behangen
1

Problemen met: Lavabo, bad, douche, gootsteen

Ten laste van de huurder

  • Lavabo, bad, douche of gootsteen staan los, zijn kapot of weg
  • De stop van lavabo, bad of gootsteen, is weg
  • De stand van de handdouche, douchegordijnrail, de spiegel of rekjes staan los, zijn kapot of weg
  • Er is een verstopping door bv. haren, etensresten, olie of vetten
  • Er is een lek bij de waterleiding, afvoerbuis of sifon waar je bij kan
  • Er is waterschade omdat de silicone rondom de lavabo, het bad, de douche of de gootsteen versleten is
  • Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon

Ten laste van de verhuurder

  • Lavabo, bad, douche of gootsteen zijn versleten door slijtage
  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door slechte constructie
  • Er is een lek bij de waterleiding, afvoerbuis of sifon waar je niet bij kan
Tip(s)
  • Reinig lavabo, bad, douche en gootsteen elke week
  • Gebruik NOOIT bijtende middelen
  • Giet in de zomer altijd wat water in volledig verdampte sifons
21

Problemen met: Vloeren (linoleum, steen, vinyl)

Ten laste van de huurder

  • Er zijn schrammen, vlekken of gaten in de vloer
  • De voegen van het linoleum of vinyl zijn losgekomen
  • Er zijn enkele tegels kapot of gebarsten

Ten laste van de verhuurder

  • De vloer is omhoog gekomen of verzakt
  • Er zijn scheuren ingekomen door verzakking van het gebouw
Tip(s)
  • Reinig elke week
  • Reinig linoleum of vinyl NOOIT met teveel water
    Gebruik een aangepast product hiervoor
1

Problemen met: Lavabo, bad, douche, gootsteen

Ten laste van de huurder

  • Lavabo, bad, douche of gootsteen staan los, zijn kapot of weg
  • De stop van lavabo, bad of gootsteen, is weg
  • De stand van de handdouche, douchegordijnrail, de spiegel of rekjes staan los, zijn kapot of weg
  • Er is een verstopping door bv. haren, etensresten, olie of vetten
  • Er is een lek bij de waterleiding, afvoerbuis of sifon waar je bij kan
  • Er is waterschade omdat de silicone rondom de lavabo, het bad, de douche of de gootsteen versleten is
  • Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon

Ten laste van de verhuurder

  • Lavabo, bad, douche of gootsteen zijn versleten door slijtage
  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door slechte constructie
  • Er is een lek bij de waterleiding, afvoerbuis of sifon waar je niet bij kan
Tip(s)
  • Reinig lavabo, bad, douche en gootsteen elke week
  • Gebruik NOOIT bijtende middelen
  • Giet in de zomer altijd wat water in volledig verdampte sifons
6

Problemen met: Toestellen voor warm water

Ten laste van de huurder

  • Er is schade aan de boiler/geiser of onderdelen ervan door vorst
  • Er is schade aan de boiler/geiser door een fout van de huurder

Ten laste van de verhuurder

  • Er is een lek bij de boiler/geiser
  • De boiler/geiser werkt niet zoals het moet
  • Het water wordt niet warm
  • Er is een lek in een gasleiding, de koppeling of de gaskraan
  • Er hangt een gasgeur in de woongelegenheid
Tip(s)
  • Onderhoud van de boiler met een onderhoudscontract (=HUURLAST)
  • U mag het onderhoud van het warmwatertoestel niet zelf doen. U mag alleen de onderhoudsfirma of Eigen Haard aan uw geiser of boiler laten werken
  • Voor de aangewezen temperatuur raadpleegt u de technische fiche van de boiler of de geiser
  • Verlucht regelmatig de ruimte waar de boiler of de geiser staat, om CO-vergiftiging te voorkomen
  • Bij gasgeur onmiddellijk gaskraan dichtdraaien en verwittig EANDIS of INFRAX en EIGEN HAARD
40

Problemen met: Peisterwerk muren en plafonds

Ten laste van de huurder

  • Er is schade aan de bepleistering door bewoning (putten door stoten, gaten gemaakt voor het ophangen van kaders, ...)
  • Er is schimmel op de muur/plafond door condens (vocht)
  • Er zijn putten in het plafond door stoten

Ten laste van de verhuurder

  • Het pleisterwerk van het plafond valt naar beneden
  • De bepleistering valt van de muur
  • Er is vochtschade door opstijgend vocht
  • Er sijpelt water door het plafond door een lek in het plat dak
  • Er zijn barsten of scheuren in het plafond door zetting van het gebouw
Tip(s)
  • Reinig plafond elk jaar
  • Gyproc wanden met een primer of een laag verf behandelen alvorens te behangen
  • NOOIT het plafond en de muren bekleden met behang in glasweefsel (= Tasso) of platen in piepschuim (= Isomo)
  • NOOIT een verlaagd plafond plaatsen of laten plaatsen
11

Problemen met: Binnendeuren

Ten laste van de huurder

  • De deur sleept door vuil onder de deur
  • De klink is los of gebroken
  • Het slot is stuk
  • De deurpomp van een zelfsluitende deur is stuk omdat de deur werd geblokkeerd
  • De deur is rot door slecht onderhoud van de huurder
  • Het scharnier is stuk

Ten laste van de verhuurder

  • De deur valt niet in slot
  • De deur sleept omdat de vloer omhoog kwam
Tip(s)
  • Was af om de 6 maanden
  • Schilder geverfde deuren om de 5 jaren
  • Smeer om de 6 maanden
  • Schilder NOOIT aluminium- of kunststofdeuren
  • Boor NOOIT gaten in de deuren
41

Problemen met: Muurtegels

Ten laste van de huurder

  • Enkele muurtegels zijn gebarsten of gebroken door er tegen te stoten
  • Er zijn vlekken op de muurtegels
  • Er is waterschade omdat er muurtegels ontbreken

Ten laste van de verhuurder

  • De muurtegels komen los door zetting van het gebouw
Tip(s)
  • Poets elke week de tegels
  • Gebruik het bad NIET als douche als uw muurtegels niet tot aan het plafond komen
  • NOOIT gaten boren, schilderen of behangen
18

Problemen met: Verluchtingsrooster

Ten laste van de huurder

  • Het rooster is los, kapot of weg

Ten laste van de verhuurder

  • Het rooster is versleten door ouderdom
Tip(s)
  • Maak schoon elke maand
  • Hou altijd open, niet bedekken of dichttimmeren
11

Problemen met: Binnendeuren

Ten laste van de huurder

  • De deur sleept door vuil onder de deur
  • De klink is los of gebroken
  • Het slot is stuk
  • De deurpomp van een zelfsluitende deur is stuk omdat de deur werd geblokkeerd
  • De deur is rot door slecht onderhoud van de huurder
  • Het scharnier is stuk

Ten laste van de verhuurder

  • De deur valt niet in slot
  • De deur sleept omdat de vloer omhoog kwam
Tip(s)
  • Was af om de 6 maanden
  • Schilder geverfde deuren om de 5 jaren
  • Smeer om de 6 maanden
  • Schilder NOOIT aluminium- of kunststofdeuren
  • Boor NOOIT gaten in de deuren
1

Problemen met: Lavabo, bad, douche, gootsteen

Ten laste van de huurder

  • Lavabo, bad, douche of gootsteen staan los, zijn kapot of weg
  • De stop van lavabo, bad of gootsteen, is weg
  • De stand van de handdouche, douchegordijnrail, de spiegel of rekjes staan los, zijn kapot of weg
  • Er is een verstopping door bv. haren, etensresten, olie of vetten
  • Er is een lek bij de waterleiding, afvoerbuis of sifon waar je bij kan
  • Er is waterschade omdat de silicone rondom de lavabo, het bad, de douche of de gootsteen versleten is
  • Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon

Ten laste van de verhuurder

  • Lavabo, bad, douche of gootsteen zijn versleten door slijtage
  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door slechte constructie
  • Er is een lek bij de waterleiding, afvoerbuis of sifon waar je niet bij kan
Tip(s)
  • Reinig lavabo, bad, douche en gootsteen elke week
  • Gebruik NOOIT bijtende middelen
  • Giet in de zomer altijd wat water in volledig verdampte sifons
4

Problemen met: Kranen

Ten laste van de huurder

  • De kraan of een onderdeel is los, kapot, weg, lekt, zit vast, draait door of is verkalkt
  • Er komt bijna geen water uit de kraan door een vuil zeefje of een verkalkte kraantop
  • Het kraantje onder de WC of achter de gootsteen zit vast

Ten laste van de verhuurder

  • De kraan is versleten door ouderdom
  • Er komt bijna geen water uit de kraan door verkalkte leidingen
Tip(s)
  • Ontkalk de kranen en kraantoppen elk jaar met azijn
  • Draai elk jaar de kleine afsluitkraantjes open en dicht
  • Verbreek NOOIT het loodje aan de waterteller
  • Is er een defect aan de hoofdkraan of waterteller?
    Verwittig onmiddellijk PIDPA
4

Problemen met: Kranen

Ten laste van de huurder

  • De kraan of een onderdeel is los, kapot, weg, lekt, zit vast, draait door of is verkalkt
  • Er komt bijna geen water uit de kraan door een vuil zeefje of een verkalkte kraantop
  • Het kraantje onder de WC of achter de gootsteen zit vast

Ten laste van de verhuurder

  • De kraan is versleten door ouderdom
  • Er komt bijna geen water uit de kraan door verkalkte leidingen
Tip(s)
  • Ontkalk de kranen en kraantoppen elk jaar met azijn
  • Draai elk jaar de kleine afsluitkraantjes open en dicht
  • Verbreek NOOIT het loodje aan de waterteller
  • Is er een defect aan de hoofdkraan of waterteller?
    Verwittig onmiddellijk PIDPA
23

Problemen met: Spiegels

Ten laste van de huurder

  • Er zijn vlekken op de spiegel
  • De spiegel is gebarsten of gebroken
  • De klemmen om de spiegel te bevestigen zijn weg

Ten laste van de verhuurder

  • De spiegel is versleten door ouderdom
Tip(s)
  • Reinig elke week
27

Problemen met: Lichtpunten en lampenhouders

Ten laste van de huurder

  • De lamp is stuk
  • De lampenhouders zijn los, kapot of weg
Tip(s)
  • Reinig om de 6 maanden met een droge doek
  • NOOIT wachtdraden afknippen. Dit zijn de elektrische draden die uit het plafond komen
22

Problemen met: Plinten (stenen, houten, plastieken)

Ten laste van de huurder

  • Één of enkele plinten hangen los door beschadiging of slecht onderhoud
  • Er zijn krassen of barsten in de plinten

Ten laste van de verhuurder

  • Meer dan 10 plinten hangen los door zetting of opstijgend vocht
Tip(s)
  • Reinig om de 6 maanden
  • Vernis of schilder houten plinten om de 5 jaar
10

Problemen met: Kasten

Ten laste van de huurder

  • Een schade aan de kast
  • Het scharnier is stuk
  • De vijzen van het scharnier zijn los of weg

Ten laste van de verhuurder

  • Schade aan de kast omdat een niet bereikbare leiding is gesprongen
  • Schade aan de kast door opstijgend vocht
  • Het scharnier is versleten van ouderdom (behalve slecht onderhoud)
Tip(s)
  • Poets om de 2 maanden
  • Smeer scharnieren om de 6 maanden
8

Problemen met: Radiator

Ten laste van de huurder

  • De radiator komt los van de muur door er iets zwaar op te zetten
  • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt
  • De radiator wordt niet warm of blijft warm (ontluchten, ...)

Ten laste van de verhuurder

  • De radiator komt los van de muur door scheuren in de muur
  • De radiator of de radiatorkraan is erg verouderd en versleten
Tip(s)
  • De radiator valt niet onder het onderhoudscontract
  • Draai de radiatorkranen elke maand open en dicht
  • Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest
  • Hang geen natte kleren of handdoeken te drogen
    op uw radiator
2

Problemen met: WC

Ten laste van de huurder

  • De WC-pot of een onderdeel ervan staat los, is kapot of weg
  • De WC is kapot vanwege vorst
  • Er is een verstopping door bv. papier, een wc-blokje, olie of vet, etensresten
  • De WC-bak vult niet meer (helemaal) met water
  • Er is een lek bij een waterleiding achter de teller waar je bij kan
  • Er is een lek bij een waterleiding vóór de teller: verwittig PIDPA

Ten laste van de verhuurder

  • Er is een lek bij een waterleiding achter de teller onder de grond of in de muur
  • Er is geurhinder bij de WC
  • De WC is versleten door ouderdom (behalve bij slecht onderhoud)
  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond
  • Het rubber (= potstuk) aan de afvoer is verstorven
Tip(s)
  • Reinig de WC elke week
  • Gooi geen olie, maandverband, tampons, sigarettenpeuken of resten van eten in de WC.
    Dit kan voor verstopping zorgen op uw kosten!
18

Problemen met: Verluchtingsrooster

Ten laste van de huurder

  • Het rooster is los, kapot of weg

Ten laste van de verhuurder

  • Het rooster is versleten door ouderdom
Tip(s)
  • Maak schoon elke maand
  • Hou altijd open, niet bedekken of dichttimmeren
13

Problemen met: Ramen

Ten laste van de huurder

  • De klink is los of gebroken
  • Het slot is stuk
  • Het raam klemt
  • Er is condens (= vocht) aan de binnenkant van de ruiten
  • Het scharnier is stuk

Ten laste van de verhuurder

  • Er is condens (= vocht) tussen het dubbel glas
  • Het raam kan niet open want het is dicht geschilderd door EH
  • Het raam is rot
Tip(s)
  • Schilder regelmatig binnenkant
  • Maak 1x per jaar afvoergootjes vrij
  • Smeer om de 6 maanden
  • Schilder NOOIT aluminium- of kunststoframen
  • Boor NOOIT gaten in de ramen
21

Problemen met: Vloeren (linoleum, steen, vinyl)

Ten laste van de huurder

  • Er zijn schrammen, vlekken of gaten in de vloer
  • De voegen van het linoleum of vinyl zijn losgekomen
  • Er zijn enkele tegels kapot of gebarsten

Ten laste van de verhuurder

  • De vloer is omhoog gekomen of verzakt
  • Er zijn scheuren ingekomen door verzakking van het gebouw
Tip(s)
  • Reinig elke week
  • Reinig linoleum of vinyl NOOIT met teveel water
    Gebruik een aangepast product hiervoor
24

Problemen met: Gordijnrails

Ten laste van de huurder

  • De gordijnrail is kapot of er ontbreken gordijnrolletjes
  • Er ontbreken gordijnrolletjes of begin- en eindrolletjes
Tip(s)
  • NOOIT glas- of overgordijnen ophangen met duimspijkers, nagels, vijzen, velcro of nietjes
8

Problemen met: Radiator

Ten laste van de huurder

  • De radiator komt los van de muur door er iets zwaar op te zetten
  • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt
  • De radiator wordt niet warm of blijft warm (ontluchten, ...)

Ten laste van de verhuurder

  • De radiator komt los van de muur door scheuren in de muur
  • De radiator of de radiatorkraan is erg verouderd en versleten
Tip(s)
  • De radiator valt niet onder het onderhoudscontract
  • Draai de radiatorkranen elke maand open en dicht
  • Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest
  • Hang geen natte kleren of handdoeken te drogen
    op uw radiator
8

Problemen met: Radiator

Ten laste van de huurder

  • De radiator komt los van de muur door er iets zwaar op te zetten
  • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt
  • De radiator wordt niet warm of blijft warm (ontluchten, ...)

Ten laste van de verhuurder

  • De radiator komt los van de muur door scheuren in de muur
  • De radiator of de radiatorkraan is erg verouderd en versleten
Tip(s)
  • De radiator valt niet onder het onderhoudscontract
  • Draai de radiatorkranen elke maand open en dicht
  • Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest
  • Hang geen natte kleren of handdoeken te drogen
    op uw radiator